support@vignetteexpress.com

URGENT: (+48) 511 244 310

Výmena poškodenej diaľničnej známky Rakúsko

Ak sa vaša rakúska diaľničná známka poškodila alebo potrebujete vymeniť čelné sklo, na ktorom je nalepená, môžete za určitých podmienok požiadať o náhradnú známku. Na tejto stránke nájdete kompletný návod, ako postupovať pri výmene poškodenej diaľničnej známky alebo pri výmene čelného skla.

Je dôležité vedieť, že nie každé poškodenie známky oprávňuje na získanie náhradnej známky. Rakúske úrady majú presne stanovené podmienky, za ktorých je možné získať náhradnú známku bez dodatočných poplatkov.

Tip: Ak často meníte čelné sklo alebo máte obavy z poškodenia nalepovacej známky, zvážte zakúpenie digitálnej diaľničnej známky, ktorá je viazaná na evidenčné číslo vozidla a nevyžaduje fyzické nalepenie.

Výmena poškodenej diaľničnej známky Rakúsko

Kedy máte nárok na náhradnú známku

Oprávnené prípady pre výmenu známky

Náhradnú diaľničnú známku môžete získať v týchto prípadoch:

Výmena čelného skla

Ak potrebujete vymeniť čelné sklo, na ktorom je nalepená platná diaľničná známka, máte nárok na náhradnú známku. Musíte však predložiť doklad o výmene čelného skla a pôvodnú známku alebo jej časti.

Poškodenie vozidla

V prípade vážneho poškodenia vozidla (napr. pri nehode), ktoré vyžaduje výmenu časti karosérie s nalepenou známkou, môžete požiadať o náhradnú známku. Potrebujete doklad o oprave vozidla a pôvodnú známku alebo jej časti.

Výrobná chyba známky

Ak má diaľničná známka výrobnú chybu, ktorá spôsobuje jej odlepovanie alebo poškodenie, máte nárok na bezplatnú výmenu. Musíte však predložiť poškodenú známku a doklad o jej zakúpení.

Dôležité: Žiadosť o náhradnú známku musíte podať čo najskôr po vzniku situácie, ktorá výmenu vyžaduje, najneskôr však do 1 mesiaca. Po uplynutí tejto lehoty môže byť vaša žiadosť zamietnutá.

Prípady bez nároku na náhradnú známku

V nasledujúcich prípadoch nemáte nárok na bezplatnú náhradnú známku:

Nesprávne nalepenie známky

Ak ste známku nalepili nesprávne (na nesprávne miesto alebo nesprávnym spôsobom) a pokúsili ste sa ju odlepiť, čím došlo k jej poškodeniu, nemáte nárok na náhradnú známku.

Poškodenie poveternostnými vplyvmi

Ak sa známka poškodila vplyvom slnečného žiarenia, tepla, mrazu alebo iných poveternostných vplyvov, nemáte nárok na náhradnú známku. Je zodpovednosťou vodiča zabezpečiť, aby známka bola chránená pred týmito vplyvmi.

Strata alebo krádež známky

V prípade straty alebo krádeže diaľničnej známky nemáte nárok na náhradnú známku. V takom prípade je potrebné zakúpiť novú známku.

Úmyselné poškodenie

Ak došlo k úmyselnému poškodeniu známky (napr. pokus o jej prenesenie na iné vozidlo), nemáte nárok na náhradnú známku.

Upozornenie: Pokus o podvod pri žiadosti o náhradnú známku (napr. poskytnutie nepravdivých informácií alebo falošných dokladov) môže viesť k právnym následkom a pokutám.

Potrebné doklady pre výmenu známky

Dokumenty potrebné pri žiadosti o náhradnú známku

Pre úspešné vybavenie žiadosti o náhradnú diaľničnú známku budete potrebovať nasledujúce doklady:

Doklad o zakúpení pôvodnej diaľničnej známky

Originál alebo kópia účtenky, faktúry alebo iného dokladu, ktorý potvrdzuje, že ste zakúpili pôvodnú diaľničnú známku. Na doklade by malo byť uvedené:

  • Dátum zakúpenia
  • Typ známky (10-dňová, 2-mesačná, ročná)
  • Cena známky
  • Predajné miesto

Doklad o evidencii vozidla

Technický preukaz alebo osvedčenie o evidencii vozidla, na ktorom bola nalepená pôvodná známka. Tento doklad je potrebný na overenie, že známka bola skutočne používaná na uvedenom vozidle.

Doklad o výmene čelného skla alebo oprave vozidla

V prípade výmeny čelného skla alebo opravy vozidla potrebujete faktúru alebo potvrdenie od servisu, ktoré obsahuje:

  • Dátum výmeny/opravy
  • Evidenčné číslo vozidla
  • Popis vykonaných prác
  • Pečiatku a podpis servisu

Pôvodná diaľničná známka alebo jej časti

Je potrebné predložiť pôvodnú diaľničnú známku alebo aspoň jej identifikovateľné časti. Ak to nie je možné (napr. pri úplnom zničení), je potrebné to vysvetliť v žiadosti a doložiť dôkazy o zničení.

Vyplnený formulár žiadosti

Oficiálny formulár žiadosti o náhradnú diaľničnú známku, ktorý je dostupný na webovej stránke ASFINAG alebo na predajných miestach. Formulár musí byť kompletne vyplnený a podpísaný.

Tip: Všetky doklady si pripravte v kópiách a originály si ponechajte. V prípade osobného podania žiadosti si prineste aj originály na overenie.

Postup pri žiadosti o náhradnú známku

Krok za krokom návod

Pre získanie náhradnej diaľničnej známky postupujte podľa týchto krokov:

1

Odlepte pôvodnú známku

Pokúste sa odlepiť pôvodnú známku alebo jej časti z vymeneného čelného skla alebo poškodenej časti vozidla. Ak to nie je možné, zdokumentujte stav fotografiami.

2

Získajte potrebné doklady

Zhromaždite všetky potrebné doklady uvedené v predchádzajúcej sekcii (doklad o zakúpení známky, doklad o výmene čelného skla, technický preukaz, atď.).

3

Vyplňte formulár žiadosti

Stiahnite si a vyplňte oficiálny formulár žiadosti o náhradnú diaľničnú známku. Formulár je dostupný na webovej stránke ASFINAG alebo na predajných miestach.

4

Podajte žiadosť

Žiadosť môžete podať jedným z nasledujúcich spôsobov:

  • Poštou - odošlite žiadosť a všetky potrebné doklady na adresu ASFINAG Maut Service GmbH
  • E-mailom - naskenujte žiadosť a doklady a odošlite ich na info@asfinag.at
  • Osobne - navštívte zákaznícke centrum ASFINAG a podajte žiadosť priamo na mieste
5

Počkajte na vybavenie žiadosti

Vybavenie žiadosti zvyčajne trvá 2-3 týždne. Po schválení žiadosti vám bude zaslaná náhradná diaľničná známka poštou alebo si ju budete môcť vyzdvihnúť osobne na určenom mieste.

Dôležité: Počas čakania na vybavenie žiadosti nemáte automaticky právo jazdiť po rakúskych diaľniciach bez platnej známky. Ak potrebujete používať diaľnice v tomto období, odporúčame zakúpiť si dočasnú známku (napr. 10-dňovú).

Často kladené otázky o výmene poškodenej známky

Ako dlho trvá vybavenie žiadosti o náhradnú známku?

Vybavenie žiadosti o náhradnú diaľničnú známku zvyčajne trvá 2-3 týždne od podania kompletnej žiadosti. V období zvýšeného záujmu (napr. na začiatku roka) môže byť táto doba dlhšia. Odporúčame podať žiadosť čo najskôr po vzniku situácie, ktorá výmenu vyžaduje.

Musím platiť za náhradnú známku?

Ak splníte všetky podmienky pre výmenu poškodenej známky (napr. výmena čelného skla, poškodenie vozidla), náhradná známka by mala byť poskytnutá bezplatne. V niektorých prípadoch môže byť účtovaný administratívny poplatok, ktorý je však výrazne nižší ako cena novej známky.

Čo ak nemám doklad o zakúpení pôvodnej známky?

Doklad o zakúpení pôvodnej diaľničnej známky je jedným z kľúčových dokumentov pri žiadosti o náhradnú známku. Ak ho nemáte, môžete sa pokúsiť kontaktovať predajné miesto, kde ste známku zakúpili, a požiadať o duplikát účtenky. V niektorých prípadoch môže ASFINAG akceptovať aj iné dôkazy o zakúpení, ako napríklad výpis z bankového účtu alebo kreditnej karty.

Môžem získať náhradnú známku, ak som si pôvodnú známku zakúpil v inej krajine?

Áno, môžete získať náhradnú známku aj v prípade, že ste si pôvodnú známku zakúpili mimo Rakúska. Dôležité je, aby ste mali doklad o zakúpení a splnili ostatné podmienky pre výmenu. V takom prípade odporúčame podať žiadosť poštou alebo e-mailom priamo na ASFINAG.

Môžem získať náhradnú známku s inou dobou platnosti?

Nie, náhradná diaľničná známka bude mať rovnakú dobu platnosti ako pôvodná známka. Nie je možné pri výmene zmeniť typ známky (napr. z 2-mesačnej na ročnú). Ak potrebujete známku s inou dobou platnosti, musíte si zakúpiť novú známku.